Jak być lubianym przez współpracowników?

Większą część dnia spędzamy na etacie w firmie czy przedsiębiorstwie. Jednocześnie jesteśmy zdani na obecność współpracowników i musimy z nimi żyć w zgodzie. Są to ludzie przypadkowi dla nas, których sami sobie nie wybraliśmy. Wręcz przeciwnie, zostaliśmy z nimi włożeni w jedną grupę, która powinna dobrze współgrać. Jak uniknąć konfliktów w pracy, kiedy przecież nie musimy z każdym się lubić i z każdym we wszystkim zgadzać? O tym będzie poniższy wpis.

nowy pracownik

Nie myśl tylko o sobie

To jest oczywiste, że chcesz wypaść jak najlepiej przed całą grupą. Nie możesz jednak cały czas opowiadać o sobie i skupiać na swojej osobie całej uwagi. Prawda jest okrutna, ale w środowisku zawodowym niewiele osób jest tak naprawdę zainteresowanych Twoim prywatnym życiem. Typowe pytania na dzień dobry w poniedziałek “jak Ci minął weekend?”, są raczej kurtuazyjne.

Zastanów się i przeanalizuj to ze swojej perspektywy, czy chcesz słuchać opowieści każdego współpracownika o tym, jakie cudowne prowadzi życie i jak fascynujący miał weekend? Mimo że ludzie niechętnie słuchają opowieści na temat innych, to już inaczej wygląda sytuacja w drugą stronę. Chętnie opowiadają o sobie. Zdając sobie z tego sprawę, ma się pewną przewagę.

Doceń działania kolegi czy koleżanki

Dzisiejszy świat i realia to ciągła gonitwa. Prześcigamy się na każdym polu zawodowym i prywatnym. Często jesteśmy w stanie docenić kogoś, ale tylko w duchu. Czasem warto słowa uznania wypowiedzieć na głos, aby koleżanka czy kolega zdał sobie sprawę z faktu, że szanujemy go jako osobę i doceniamy jego działania.

Osoby, które potrafią powiedzieć kilka miłych słów o innych, są postrzegane za pewne siebie. Poza tym takie zachowanie jest dobrze postrzegane w towarzystwie osób współpracujących ze sobą. Ważną kwestią są także opinie wyrażane za plecami innych osób. Podstawowa zasada: nie obgaduj innych! Takie zachowanie jest niewybaczalne i może zostać Ci przypięta łatka plotkarza. Czasem warto ugryźć się w język i pomilczeć. Nawet kiedy inni zachowują się inaczej.

Po co żyć w zgodzie ze współpracownikami?

Jak już wyżej wspomnieliśmy, miejsce pracy to swego rodzaju społeczność, która jest zdana na siebie. W zależności od specyfiki naszego stanowiska musimy wspólnie tworzyć z tymi osobami różnego rodzaju projekty lub wspólnie rozwiązywać problemy, być dla siebie nawet wsparciem. Budowanie marki osobistej jest bardzo ważnym elementem kariery, który może rzutować na to, jaką opinią będziemy darzeni w środowisku zawodowym.

Nie dogadując się z ludźmi i nie potrafiąc współgrać w grupie, możemy zostać odebrani jako osoby samolubne, którym nie warto ufać, ani wspierać w działaniach. Poza tym wielu pracodawców poszukuje pracowników, którzy będą potrafić grać do jednej bramki. Nie warto więc swoim zachowaniem udowadniać czegoś innego, bo może to się dla nas zakończyć nieprzyjemnościami na stanowisku pracy. Wyizolowanie w zakładzie pracy, finalnie nie prowadzi do niczego dobrego, co zresztą znajduje odbicie w naszym samopoczuciu i samoocenie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *